Persze, mitől is nőne? Az emberek nem olvasnivalóra költenek manapság, és az elmúlt egy-két évtizedben megváltozó szórakozási szokások is a könyvvásárlás ellen hatottak. Emlékszem, gyerekkoromban mindig kerestem valamit a polcon, ha éppen unatkoztam. Internet, számítógép még nem volt, fórumok és plázák sem, sőt hétfőnként még a tévéadás is szünetelt, szóval maradt a könyv - és azt hiszem, ezzel nem jártam rosszul.
És mi a mai helyzet? Az utóbbi öt év könyvforgalmi statisztikái így néznek ki:
2008 - 67,6 milliárd forint éves könyveladás
2009 - 64,1
2010 - 61,5
2011 - 59,5
2012 -58,02
A tendencia egyértelmű, még akkor is, ha a kiadók többsége nem vallja be a pontos bevételeit, illetve sokan nincsenek benne az MKKE rendszerében. Évi 2-3 milliárddal költünk kevesebbet könyvekre, s csak a bestsellerek fogynak igazán jól, a többi kiadvány példányszáma a 2-3 ezret is alig éri el. Ezek voltak a legjobb könyvek tavaly, az utolsó negyedévben:
L.L. Lawrence: A játék rabszolgái 1-2. (35 000 db)
Liptai Claudia: Az álomnő (15 000)
Bartos Erika: Hoppla meséi (10 000)
Leiner Laura: A Szent Johanna gimi - útvesztő (10 000)
James, E. L.: A szabadság 50 árnyalata (100 004)
Oldland, Nicholas: A jámbor jávorszarvas (74 000)
Follett, Ken: A megfagyott világ (40 000)
Rowling, J. K.: Átmeneti üresedés (30 000)
Nem biztos, hogy minden kinyomott példány elkelt már,de ezeknél a könyveknél jó esély van rá. További csemegéznivaló a Könyvhét oldalán található. Hogy én mit olvasok ki a fenti adatokból? Azt, hogy a könyvkiadás a következő években is folyamatosan csúszni fog lefelé, és ha igazán elterjednek az e-bookok, akkor a kiadók, nagykereskedők és boltok még nagyobb bajba fognak kerülni. Az emberek már nem olvasnak annyit, mint régen, szívesebben foglalkoznak mással, vagyis egyre kisebb tábornak kell(ene) eltartania a hazai könyvpiac szereplőit. Ez nem fog menni, tehát fokozódik majd a koncentráció, a nagy halak megeszik a kicsiket, és csak azok a kiadók maradnak életben, amelyeknek sikerül bestsellereket találniuk. Szerzőkre, jó könyvekre, izgalmas témákra mindig szükség lesz, csak új módot kell találni az olvasókhoz való eljutásra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése