A címet az Index cikkétől kölcsönöztem, és természetesen nem értek egyet vele. Ma körülbelül úgy néz ki a helyzet, hogy 1000 írni vágyó emberből 10 jut el odáig, hogy be is fejezi a könyvét, és csak 1-nek sikerül kiadót szereznie. Ezerből egynek - vagyis tényleg nem írhat mindenki bestsellert, de más egyebet sem.
Ma szerencsésnek érezheti magát, aki mögött kiadó áll, mert még mindig ők végzik a legprofibb munkát. Lehet, hogy nem reklámozzák agyon az összes szerzőjüket, de igyekeznek jó fogyást generálni. Ez viszont egyre nehezebben megy, hiszen az embereknek fogytán a pénzük, ráadásul naponta 30 új könyv jelenik meg Magyarországon, tehát nagy a zaj, és nehéz a választás. A makedón összeesküvés például tavaly júliusban jött ki, és azóta már 7-8000 újabb könyv került piacra. Szóval nehéz.
Érdekes vállalkozás a kaliforniai Smashwords, amely kifejezetten a kiadóktól függetlenedni vágyó szerzőknek biztosít megjelenési lehetőséget. Ilyenkor a jutalék is magasabb (a szokásos 5-7-szerese), viszont mindenről az írónak kell gondoskodnia. A legfontosabb persze a folyamatos önreklám lenne, de ehhez nincs mindenkinek érzéke. És az árak belövése sem könnyű. A Smashwords például azt vette észre, hogy a 2,99 és 5,99 dollár (vagyis 700-1400 Ft) közötti sávban mozgó kiadványok a legkapósabbak. Természetesen az ingyenesek mellett, azokat ugyanis 100-szor gyakrabban töltik le, mint a pénzért kaphatóakat. Érdemes tehát néha ilyenben is gondolkodni. Ha jól ír valaki, érdekes a tartalom, izgalmas a műfaj, akkor később az olvasók fizetnek is érte. További részletek ebben a három részes (angol) interjúban. Miért nincsenek jó könyvszakmai interjúk magyarul?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése