Érdekes vita indult el nemrég a Publishing Perspectives nevű (angol nyelvű) könyvszakmai oldalon. A szakértő hozzászólók azt feszegetik, vajon káros vagy hasznos-e, ha a kiadók arra sarkallják a szerzőket, hogy minél gyakrabban hozakodjanak elő egy-egy újabb művel.
Ez elvileg hasznos a szerzőnek és a kiadónak, hiszen a sikerkönyvek révén nagyobb haszonra tesznek szert, és hasznos az olvasónak, aki évente így akár 2-3 művet is elolvashat kedvenc írójától. Ám ha belegondolunk, a mennyiség az esetek többségében a minőség rovására megy (nagyon kevesen képesek állandó jó színvonalon dolgozni), és ezzel hosszú távon senki sem jár jól. A szerzőt folyton szorongatja a határidő, a stressz miatt gyors és olcsó megoldásokat kénytelen alkalmazni, és ettől csökken a mű színvonala, "élvezeti értéke". Az olvasó hamar beleun ebbe, elpártol tőle, és onnantól már a kiadónak sem nagy üzlet a szerző. Ez a trend egyébként (az évi két könyv egy sikerszerzőtől) Magyarországon is hamar divattá vált, a tavaszi-karácsonyi megjelenés nagyon sokak esetében működik. Lehet, hogy egyelőre még bírják az írók, de ki tudja, mi lesz két, öt vagy tíz év múlva. Szóval: mindent csak mértékkel. Vagy ahogy az említett cikk szerzője írja: a könyvek örök értékek, megéri tehát egy kicsit többet várni rájuk. Csak legyenek jók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése