2013. január 5., szombat

Jobban megy a könyvpiacnak?

A Facebookon már ajánlottam a Cultura.hu cikkét a 2012-es könyvpiaci helyzetről, és akkor hitetlenkedve fogadtam a mérsékelten optimista kiadóvezetői nyilatkozatokat. Saját (könyvesboltosok, árusok, tehát kereskedők elmondásán alapuló) véleményem, megérzésem szerint ugyanis tavaly is folytatta mélyrepülését a piac, amikor viszont konkrét adatoknak is utánanéztem, kissé meglepődtem.
Nem tudom, hányan ismerik az e-beszámoló nevű oldalt, de én szívesen és gyakran böngészgetem, ha egy-egy cég teljesítményére vagyok kíváncsi. Most kiadóknak néztem utána, és teljesen más adatokat kaptam, mint előzetesen vártam. A 2010-es évhez képest 2011-ben ugyanis a kiválasztott kiadók növekedést mutattak, és sokan 2012-ben is további bővülésre számítanak. Bár erről majd csak május-június körül lesznek adataink, a tavalyi és azelőtti számokat most is érdemes összevetni:

Móra Kiadó: 517 mFt bevétel (2010-ben) --- 549 mFt bevétel (2011-ben)
Agavé: 132 mFt --- 136 mFt
Bookline (Shopline): 3,79 MdFt --- 3,83 MdFt
Scolar Kiadó: 230 mFt --- 264 mFt
Kossuth Kiadó: 1,85 MdFt --- 1,75 MdFt

Jó, jó, a Kossuth eredménye csökkent, a többieké viszont emelkedett, ráadásul (mint a lista is mutatja) tényleg csak találomra válogattam. Megnéztem még másokat is, és azoknál is a halvány növekedés volt a jellemző. Ezek szerint a kiadók még képesek úgy-ahogy talpon maradni, a recesszió egyelőre "csak" a kereskedőket sújtja. Kérdés, hogy a válság milyen mélyre fog leszivárogni a következő években...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése