2012. március 5., hétfő

Hogyan írjunk?

Baráth Katalin ajánlása révén bukkantam rá a Guardian érdekes sorozatára, amelyben (angol nyelvterületen) híres írók osztanak meg velünk értékes tanácsokat. A 10 év alatt 20-nál is több regényt szerző Caroline Lawrence például a következő tippeket adja a gyakorló, kezdő és jövendőbeli íróknak:

1. Önfegyelem - írj mindennap!
2. Kiről? - a karaktereket nagyon jól el kell találni
3. Hol játszódik? - ezt is alaposan, részletezve kell megírni, hogy az olvasó beleélhesse magát a helyzetbe
4. Miről? - felesleges bővebben kifejteni, miért fontos a jó sztori...
5. Önkontroll - ha kész a regény, érdemes magunknak hangosan felolvasni, mert úgy azonnal kijönnek a hibák

Ez az utóbbi nagyon kemény, kíváncsi vagyok, hány író olvassa fel magának hangosan az egész regényét. Pedig biztos hasznos. Annak idején, amikor építőipari középiskolába jártam, azt a tanácsot kaptam, hogy a kész műszaki rajzot állítsam a feje tetejére. Megfogadtam, és megtettem. Borzalmas volt. Nem tudtam többé rózsaszín szemüvegen keresztül nézni a rajzot, mert olyan volt, mintha másé lett volna. Azonnal szemet szúrt a legapróbb hiba is. Szóval: mindig állítsuk fejre a dolgokat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése